Spis treści
WPROWADZENIE ............................................................... 5
ROZDZIAŁ I
PROBLEMATYKA LITERACKA TEKSTÓW O UMIŁOWANYM UCZNIU ............................................... 11
1.1. Omówienie formuły „umiłowany uczeń” ......................... 11
1.1.1. Charakterystyka ogólna .............................................. 11
1.1.2. Uczeń (maqhth,j) a czasowniki avgapa,w i file,w ........... 16
1.1.3. Wstępna identyfikacja ucznia ..................................... 22
1.2. Teksty o umiłowanym uczniu w ich kontekstach ............. 29
1.2.1. Ostatnia Wieczerza (J 13,21–30) ............................... 31
1.2.2. Testament z krzyża (J 19,25–27) ................................ 32
1.2.3. Bieg do grobu J 20,2–10 ............................................ 33
1.2.4. Nad Jeziorem Tyberiadzkim (J 21,1–7.20–23) ........... 34
1.3. Umiłowany uczeń a czwarta Ewangelia ........................... 36
1.3.1. Struktura Ewangelii św. Jana ..................................... 36
1.3.2. Suponowana obecność ucznia w pierwszej części (J 1–12) . 42
1.3.3. Umiłowany uczeń w drugiej części (J 13–21) ............. 43
ROZDZIAŁ II
TEKSTY JANOWE O UMIŁOWANYM UCZNIU ............. 47
2.1. Ostatnia Wieczerza (J 13,21–30) .................................... 47
2.1.1. Analiza literacka ......................................................... 48
2.1.2. Analiza egzegetyczna ................................................. 50
2.1.3. Wnioski teologiczne .................................................. 60
2.2. Testament z krzyża (J 19,25–27) ..................................... 62
2.2.1. Analiza literacka ......................................................... 63
2.2.2. Analiza egzegetyczna ................................................. 65
2.2.3. Wnioski teologiczne .................................................. 69
2.3. Bieg do grobu (J 20,1–10) ............................................... 72
2.3.1. Analiza literacka ......................................................... 73
2.3.2. Analiza egzegetyczna ................................................. 75
2.3.3. Wnioski teologiczne .................................................. 86
2.4. Nad Jeziorem Tyberiadzkim (J 21,1–14.20–23) ............... 89
2.4.1. Analiza literacka ......................................................... 91
2.4.2. Analiza egzegetyczna ................................................. 94
2.4.3. Wnioski teologiczne .................................................. 97
ROZDZIAŁ III
JANOWY PORTRET UMIŁOWANEGO UCZNIA ........ 101
3.1. Historyczny obraz umiłowanego ucznia ........................ 101
3.1.1. Zażyła więź z Jezusem .............................................. 101
3.1.2. Synowska relacja do Matki Jezusa ............................ 106
3.1.3. Więź z Piotrem i wspólnotą uczniów ....................... 111
3.2. Historyczno-symboliczne funkcje umiłowanego ucznia . 118
3.2.1. Pośrednik i objawiciel Jezusa .................................... 119
3.2.2. Reprezentant wspólnoty Kościoła ............................ 122
3.2.3. Świadek i przewodnik w wierze ............................... 125
3.3. Umiłowany uczeń a początki mistyki chrześcijańskiej .... 132
3.3.1. Czwarta Ewangelia ewangelią mistyczną ................. 132
3.3.2. Droga dojrzewania ................................................... 135
3.3.3. Jedność z Ojcem i Synem i Duchem ........................ 141
3.3.4. Umiłowany uczeń ikoną Jezusa ................................ 145
ZAKOŃCZENIE ................................................................. 148
SUMMARY .......................................................................... 153
WYKAZ SKRÓTÓW ........................................................... 155
BIBLIOGRAFIA .................................................................. 157